1.
Títol del projecte
“SEGUIMENT,
INTERVENCIÓ I ORIENTACIÓ”
Seguiment d'alumnes de 4t
d'ESO. Intervenció psicopedagògica i
orientació al món laboral i/o formatiu realitzat en un centre de reeducació
psicopedagògica d’aprenentatges escolars
2.
Descripció del tema del projecte.
L’orientació als alumnes en aquest període és molt
important, han de saber escollir què faran en un futur immediat. Realitzar- la
des d’un centre de reeducació permet incidir de forma més directa amb els
alumnes. Per tant el pràcticum II consistirà primer en conèixer el funcionament del centre i seguidament en portar a terme un treball de coordinació amb tots els actors implicats (els
joves, els pares, l’INS i l’EAP) , així com, un seguiment dels casos i una posterior orientació.
L’àmbit d’intervenció escollit és el de l’educació escolar de 0 a 18 anys, dins d’un
centre privat de reeducació psicopedagògica d’aprenentatges escolars. El centre on realitzaré el
pràcticum II és el Gabinet Diego Mercado, ubicat a Reus a l’Avd. Pintor Tapiró 2, 7è 1à. Aquest, compta amb 12 anys de trajectòria i
acull a alumnes que presenten dificultats en diferents àmbits.
El director és
en Diego Mercado, però a més d’ell treballen
6 professionals (psicòlegs,pedagogs, psicomotrista i logopedes) que
realitzen diferents tasques o actuacions, basades totes elles en la col·laboració familiar (pares) i
educativa (tutors i/o psicopedagog del centre). El centre
acull a un nombre que oscil·la entre 80-90 nens i joves. A banda també es realitzen
unes 10-15 teràpies de família. La peculiaritat del gabinet és que les
intervencions parteixen d’una base
relacional unida a la col·laboració familiar. Els pares estan implicats en el
procés d’intervenció.
Podem dir que el centre ofereix un servei
psicopedagògic que a més es basa en el principi de la Inclusió. Atén als nens i
joves afavorint l’atenció a la diversitat i la inclusió de l’alumnat amb NEE de
diferent índole, als seus propis centres
de referència i a la societat; ho fa des de l’entorn més proper relacionant-se
amb la família i amb els centres educatius. D’aquesta manera veiem com els
diferents subsistemes (psicopedagog,
professorat, alumne, entorn familiar, entorn social) incideixen en
l’aspecte de formació - educació. Els diferents professionals es fonamenten en el model sistèmic. Des d’aquesta
epistemologia sistèmica el sistema de relacions personals aporta elements per a
la comprensió tant de possibles trastorns com dels motius que interfereixen per
a solucionar-los. Les pràctiques les encamino cap a
l’orientació dels alumnes de 4rt, amb l’objectiu de que els joves adquireixin
habilitat en: aprendre a resoldre dificultats, a raonar a partir d’històries, a
saber relacionar el que han aprés per a solucionar dificultats i per a tenir
les coses més clares. En definitiva a aprendre
a prendre decisions.
Les funcions del psicopedagog
tenen molta importància, i més des d’un centre privat on hi ha diferents
professionals que de vegades comparteixen algun cas. Aquest fet implica un treball col·laboratiu, un traspàs d’informació,
una organització i una confiança mútua. El rol de dinamitzador,assessor i orientador serà el que adoptaré en la
tasca seguint el model d’orientació i intervenció psicopedagògica col·laboratiu
educacional constructiu,
amb l’objectiu d’aconseguir tots els objectius que pretenc aconseguir exposats
en les fases.
Les accions que portaré a terme seran en primer lloc , conèixer com funciona un centre de reeducació privat i en
segon lloc, conèixer als alumnes que
actualment fan 4t d’ESO, per tant estan finalitzant una
etapa educativa i necessiten orientació cap el món formatiu i/o laboral. Totes elles estan descrites en les fases que
proposo.
El pla d’orientació individualitzat que
realitzaré, penso que a més de ser d’utilitat pels joves de 4t, també pot ser-ho pel gabinet, doncs tant els
passos seguits així com, l’elaboració
del pla , pot oferir la
possibilitat de ser utilitzat per posteriors
usuaris del centre.
3.
Supòsits teòrics del projecte
En les actuacions
que aniré realitzant seguiré els models teòrics que
es treballen al gabinet,sota una visió global, interrelacionada i holística que estaran sota un marc teòric divers i que a més tenen
com a referència les quatre columnes de treball del centre:
teràpia familiar, teràpia motriu, reeducació psicopedagògica i logopèdia.
Partint del Model relacional- sistèmic- els
professionals del centre aborden la intervenció
i la família en un conjunt.: la implicació de les famílies en el procés
d’E_A, la coordinació entre els diferents
professionals.
En aquesta teoria, el
sistema de relacions personals, ens aporten dades significatives per la
comprensió de trastorns, i poder aclarir
el patiment psicològic dels subjecte. Els passos a seguir son: acollir,
clarificar,avaluar i decidir, tenint com a objectiu la construcció de realitats
alternatives.
El terapeuta és qui
decideix i escull els membres de la família que
ha d’assistir a les sessions.,sense deixar de perdre mai la visió
integral del sistema familiar. Segons (Freixes i Miró) ”. “El canvi en un membre del sistema afecta als altres, ja que les
seves actuacions estan interconnectades mitjançant pautes d’interacció. Les
pautes de funcionament del sistema no són reduibles a la suma dels seus
elements constituents”
Però en el Gabinet podem dir que també es segueixen altres enfocaments. Els
joves, segons el paradigma
constructivista. participen activament de la construcció dels seus
aprenentatge. Amb els subjectes de 4rt, a partir de les seves inquietuds i de
les NTIC, anirem construint el camí cap a la presa de decisió. Bassedes
(Bassedas i altres, 1993,p.46) “de la visió constructivista podem inferir que
els nens sempre tenen la possibilitat d’avançar i aprendre; la qüestió
consisteix en trobar la manera adequada
d’ajudar-los i ensenyar-los partint dels seus coneixements i
oferint-los-hi més o menys ajuda en
funció de les seves necessitats.”L’aprenentatge esdevé funcional i
significatiu. La intervenció psicopedagògica consistirà en afavorir
l’elaboració d’esquemes de coneixement, i que sigui el propi alumne el que
aprengui a aprendre relacionant i ampliant el que ja sap.Seymour
Papert
(construcionisme) destaca el paper actiu de la persona en el
procés d’aprenentatge. Són els joves qui a partir del que ja saben van
construint de forma significativa l’aprenentatge
Partint de les idees de Garcia Pastor,1993; i de Wang 1995 l’educació escolar i l’educació
especial, es veuen de forma que qualsevol alumne pot presentar dificultats
d’aprenentatge durant l’escolaritat i per tant l’atenció a la diversitat, els
alumnes amb NEE queden en un pla d’inclusió que s’inicia als centres educatius
i que continua en la integració social. Em basaré doncs, en
l’enfocament curricular per atendre, respectar i educar en la
diferència. En funció de les
competències bàsiques com a referència i amb l’objectiu de desenvolupar al
màxim les seves potencialitats curriculars (continguts-reforç d’àrees que
presenten més dificultats i emocionals . autoconeixement, autoestima i presa de
decisions).
És important també, parlar
de l’objectiu central del projecte: L’orientació professional. Aquest
l’entenc com a un procés
de mediació continu, sistemàtic i intencional que permet desenvolupar la
capacitat d’autodeterminació de les persones. Els ajuda a ser capaces
d’identificar, escollir i reconduir les alternatives de treball i de formació
en funció de l’entorn i de les seves capacitats.
En el procés d’orientació incidiré en les 4 àrees d’intervenció: situacional,
cognitiva, afectiva, conativa i acomodativa.
Així les actuacions seran de caire preventiu, de detecció, d’intervenció i de
diagnòstic. A partir d’una intervenció psicoeducativa educacional basada en el
model d’orientació constructiu i col·laboratiu. Es tindrà en compte el
triangle educatiu: Psicopedagog- jove –
família. Però a més introduiré també l’entorn. (cal conèixer les possibilitats
reals d’estudi que tenen: les seves motivacions , les seves aptituds, els centres educatius i la seva ubicació, sortides laborals, ... tot
a partir d’una cerca TIC).
Estem parlant de alumnes
que presenten dificultats, per tant tindré en compte la normativa d’EE i com l’objectiu és orientar dins el camp educatiu, també incloc la que fa
referència a l’educació i a l’orientació:
-1983: Ordre 20- 5 – 83: Creació dels EAP: regulació,
intervenció, etc.-Funcions relacionades:Elaboració del programa de
desenvolupament individual i de seguiment. Orientació escolar i vocacional.
Assessorament als mestres.
-LOE: Capítol
III article 19.3 i 4 – es potencia atenció a la DIV i en l’orientació educativa
i professional.
-2009
LEC: Llei d’educació catalana
- Decret 143/ 2007
(DOGC núm.4915,de 29.6.2007)ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària obligatòria,
s’estableixen les competències bàsiques.
4.
Raons de la seva tria, interès i prospectiva
Al
meu primer pràcticum vaig iniciar un camí cap a l’orientació, en concret a
alumnes de la USEE d’un INS. Ara vull ampliar aquesta
vessant orientativa però des d’un centre privat de reeducació psicopedagògica. Com a base tinc l’experiència de docent
amb l’especialitat de pedagogia terapèutica i tutora d’un grup de
diversificació curricular durant tres cursos consecutius, en els quals una part
de la programació consisteix en orientar
a aquests alumnes. Al centre on treballo formo part del departament
d’orientació psicopedagògica. Em manca doncs conèixer i aprofundir en aquest camp des d’un centre privat. Saber com
funciona el centre, com es realitza
l’atenció individualitzada , com es posa en marxa l’assessorament, quins són
els passos a seguir i sota quina perspectiva es fa tot el procés, seran un dels meus objectius a aconseguir.
El
fet de poder estar realitzant les practiques en el gabinet m’aportarà la possibilitat de conèixer com es treballa de forma
individualitzada, de la relació que es
manté amb les famílies, i amb els centres, etc. És a dir m’ajudarà a
relacionar, aplicar i ampliar el que he aprés durant els estudis de psicopedagogia.
Conscient i amb la motivació de que sempre he de continuar aprenent i pensant
també que a més puc ser una ajuda en aquest aprenentatge compartit. Amb l’assessorament als alumnes de 4t d’ESO aniré elaborant un pla
individualitzat amb la finalitat de donar resposta a les necessitats
individuals dels joves. El procés, i el producte final, pot ser considerat com
una guia per a futures orientacions en el gabinet.
5.
Subjectes del projecte
En el gabinet d’en Diego Mercado, hi ha alumnes de diferents
edats,des d’educació infantil fins a secundària,aquest
fet em donarà un ampli ventall de coneixement i experiència.
En la primera fase el treball consisteix en observar la tasca que
realitzen els diferents professionals amb alumnes que estan a l’ESO i que
presenten dificultats diverses. En el quadre estan marcats en color verd. L’objectiu no és aprofundir
en aquests alumnes, sinó el poder aprendre noves maneres de treballar ,
d’enfocar els casos, etc.
Finalment em centraré però amb dos alumnes, un noi i una noia que
acabaran la ESO aquest curs. En
faré un seguiment a partir primer de
l’observació directe i de l’estudi de la seva anamnesis. A partir d’aquesta
informació plantejaré el pla
d’orientació específic i individualitzat. Durant aquest període de
pràctiques es treballarà també , que la seva motivació cap els estudis no decaigui i que tinguin
clar les diferents possibilitats reals segons les seves característiques. Es tracta de que l’orientació faciliti al
màxim la seva inclusió a cicles formatius si és possible.
El següent quadre explica els subjectes objecte de la
intervenció. El color blau defineix
els alumnes de 4t als quals
realitzaré el seguiment, i la intervenció - orientació formativa i/o laboral. El color verd explica els subjectes
que observaré( a partir d’ells podré conèixer de forma més amplia el què, i
com es treballa al Gabinet) .
Subjectes
per realitzar el seguiment, intervenció/orientació
|
Professionals
que l’atén
|
Característiques
|
A-noia 4rt ESO R.R
|
Diego Mercado
|
Sense dictamen ni
reconeixement de l’ICASS però amb NEE. Trastorn del llenguatge,d’aprenentatge
i d’afectivitat.
Pendent de
valoració EAP.
Pèrdua de la mare.
Té una germana més gran
|
B- noi 4rt ESO
J.G.
|
Diego Mercado i
Gerard
|
Discapacitat d’un
33%
Trastorn d’aprenentatge.
Família nombrosa(el
petit)
|
Subjectes per
realitzar observació de casos
|
Professionals que
l’atén
|
Característiques
|
C- noi 1er ESO M.B
|
Toni i Jana
|
Dictamen ( Retard psíquic moderat)
|
D- noi 1er ESO A.M
|
Gerard
|
Problemes cognitius
i dificultats de relació.
|
E –noi 2n ESO
D.N.
|
Gerard
|
Dictamen (Trastorn
de desenvolupament. Discapacitat psíquica lleu)
|
D_ Nena A.G (cicle
Inicial)
|
Diego i Jana
|
Dificultats d’aprenentatge.
|
Possibilitatd’observar
altres subjectes
|
J.Carles
|
A concretar
|
Les pràctiques de psicopedagoga es realitzaran al gabinet d’en
Diego Mercado. Dins del centre hi ha diferents espais; bàsicament serien: els despatxos(
per realitzar les sessions i les entrevistes amb els pares) i l’aula de psicomotricitat. Aquest seran
els llocs on es durà a terme les pràctiques però també es contempla poder
assistir a alguna sessió de reunió amb el psicopedagog de l’INS on estudien els alumnes, així com amb la psicopedagoga de l’EAP.
Les categories d’anàlisis
seran:
● la recerca d’informació sobre les possibles sortides
formatives i laborals que hi ha per a joves , tenint en compte que son joves
que estan seguint un currículum adaptat.
● la fonamentació teòrica sobre l’orientació, cicles formatius...
● l’ elaboració del pla d’orientació individualitzat dels joves
de 4t del gabinet.
El producte final serà doncs, el conèixer diferents maneres de treballar
de forma individualitzada del centre, però la part més important del
pràcticum II és l’assessorament als alumnes que assisteixen al centre i fan actualment
4t d’ESO. És a dir, orientar-los cap
el món laboral i/o formatiu. Per tant el producte resultant serà un pla individualitzat d’orientació formativa-
laboral.
Els instruments per a recollir la informació i les activitats
que realitzaré per aconseguir els objectius de la intervenció seran variades: estudi de
l’anamnesi , observació directa prenent notes en pautes i/o graelles, passar
els tests necessaris i analitzar les dades, cercar el què volen fer a partir de
les seves aptituds i l’ anàlisi de l’entorn proper, entrevistes a tots els
implicats en el procés d’E_A (pares o familiars, professorat –tutor i
psicopedagog del centre d’ESO ), revisió –avaluació de les tasques realitzades.
Cal dir que compto en tot moment amb l’ajuda del tutor del Gabinet.
- Horari del pràcticum II al Gabinet Diego
Mercado - Reus
HORES/DIES
|
Dll
|
Dt
|
Dimecres
|
Dj
|
Divendres
|
5-6
|
Sessió
d’observació
Amb
altres subjectes
|
||||
6-7
|
Sessió
J.G –R.R
|
Sessió
J.G.
|
|||
7-8
|
Sessió
R. R
|
Reunió
coordinació i/o sessió d’observació
|
|||
8-9
|
Reunió
amb el tutor
Coordinació
|
A banda de l’horari anterior cal tenir en compte les hores de reunió amb els centre educatius(psicopedagog de l’INS, Tutors, EAP), i amb les seves famílies. 6 h. aproximadament. Tal i com es pot observar en el següent quadre:
Reunió INS J.G
|
1
hora a l’INS
|
Reunió
INS R. R.
|
1hora a l’INS
|
Reunió
pares J. R (inici de les pràctiques i
final del curs)
|
2 sessions al Gabinet
|
Reunió
pare R. R (inici de les pràctiques i
final del curs)
|
2 sessions. al Gabinet
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada