Projecte

Amb el propòsit de conèixer el funcionament d’un centre privat i augmentar les coneixements adquirits en el pràcticum I sobre orientació i els estudis de psicopedagogia, m’endinso en un gabinet de reeducació.


1.   Títol del projecte

“SEGUIMENT, INTERVENCIÓ I ORIENTACIÓ”
Seguiment d'alumnes de 4t d'ESO. Intervenció  psicopedagògica i orientació al món laboral i/o formatiu realitzat en un centre de reeducació psicopedagògica d’aprenentatges escolars

2.   Descripció del tema del projecte.
L’orientació  als alumnes en aquest període és molt important, han de saber escollir què faran en un futur immediat. Realitzar- la des d’un centre de reeducació permet incidir de forma més directa amb els alumnes. Per tant  el pràcticum II consistirà  primer en conèixer el funcionament del centre i seguidament en portar a terme un treball  de coordinació amb tots els actors implicats (els joves, els pares, l’INS i l’EAP) , així com, un seguiment dels casos i una posterior orientació.

L’àmbit d’intervenció escollit és el de l’educació escolar de 0 a 18 anys, dins d’un centre privat de reeducació psicopedagògica d’aprenentatges escolars. El centre on realitzaré el pràcticum II és el  Gabinet Diego Mercado,  ubicat a  Reus a l’Avd. Pintor Tapiró 2, 7è 1à.  Aquest, compta amb 12 anys de trajectòria i acull a alumnes que presenten dificultats en diferents àmbits.

El director és en Diego Mercado, però a més d’ell treballen  6 professionals (psicòlegs,pedagogs, psicomotrista i logopedes) que realitzen diferents tasques o actuacions, basades totes elles  en la col·laboració familiar (pares) i educativa (tutors i/o psicopedagog del centre).  El centre acull a un nombre que oscil·la  entre  80-90 nens i joves. A banda també es realitzen unes 10-15  teràpies de família.  La peculiaritat del gabinet és que les intervencions parteixen d’una base relacional unida a la col·laboració familiar. Els pares estan implicats en el procés d’intervenció.
Podem dir que el centre ofereix un servei psicopedagògic que a més es basa en el principi de la Inclusió. Atén als nens i joves afavorint l’atenció a la diversitat i la inclusió de l’alumnat amb NEE de diferent índole,  als seus propis centres de referència i a la societat; ho fa des de l’entorn més proper relacionant-se amb la família i amb els centres educatius. D’aquesta manera veiem com els diferents subsistemes (psicopedagog,  professorat, alumne, entorn familiar, entorn social) incideixen en l’aspecte de formació - educació. Els diferents professionals   es fonamenten  en el model sistèmic. Des d’aquesta epistemologia sistèmica el sistema de relacions personals aporta elements per a la comprensió tant de possibles trastorns com dels motius que interfereixen per a solucionar-los. Les pràctiques les encamino cap a l’orientació dels alumnes de 4rt, amb l’objectiu de que els joves adquireixin habilitat en: aprendre a resoldre dificultats, a raonar a partir d’històries, a saber relacionar el que han aprés per a solucionar dificultats i per a tenir les coses més clares. En definitiva a aprendre  a prendre decisions.

Les funcions del psicopedagog tenen molta importància, i més des d’un centre privat on hi ha diferents professionals que de vegades comparteixen algun cas. Aquest fet implica un treball col·laboratiu, un traspàs d’informació, una organització i una confiança mútua.  El rol de dinamitzador,assessor i orientador serà el que adoptaré en la tasca seguint el model d’orientació i intervenció psicopedagògica col·laboratiu educacional constructiu, amb l’objectiu d’aconseguir tots els objectius que pretenc aconseguir exposats en les fases.

Les accions  que portaré a terme seran en primer lloc , conèixer com  funciona un centre de reeducació privat i en segon lloc, conèixer  als alumnes que actualment fan 4t d’ESO, per tant estan finalitzant una etapa educativa i necessiten orientació cap el món formatiu i/o laboral.  Totes elles estan descrites en les fases que proposo.
El pla d’orientació individualitzat que realitzaré, penso que a més de ser d’utilitat pels joves de 4t, també pot ser-ho pel gabinet, doncs tant els passos seguits així com,  l’elaboració del pla , pot oferir la possibilitat de ser utilitzat per posteriors  usuaris del centre.

3.   Supòsits teòrics del projecte
En  les  actuacions  que aniré realitzant seguiré els models teòrics que es treballen al gabinet,sota una visió  global, interrelacionada i holística que estaran sota un marc teòric divers i que   a més tenen com a referència  les quatre columnes de treball del centre: teràpia familiar, teràpia motriu, reeducació psicopedagògica i logopèdia.

Partint del Model relacional- sistèmic- els professionals del centre aborden la intervenció i la família en un conjunt.: la implicació de les famílies en el procés d’E_A, la coordinació entre els diferents  professionals.  
En aquesta teoria, el sistema de relacions personals, ens aporten dades significatives per la comprensió  de trastorns, i poder aclarir el patiment psicològic dels subjecte. Els passos a seguir son: acollir, clarificar,avaluar i decidir, tenint com a objectiu la construcció de realitats alternatives.
El terapeuta és qui decideix i escull els membres de la família que  ha d’assistir a les sessions.,sense deixar de perdre mai la visió integral del sistema familiar. Segons (Freixes i Miró) . “El canvi en un membre del sistema afecta als altres, ja que les seves actuacions estan interconnectades mitjançant pautes d’interacció. Les pautes de funcionament del sistema no són reduibles a la suma dels seus elements constituents

Però en el Gabinet podem dir que també es segueixen altres enfocaments. Els joves, segons el paradigma constructivista. participen activament de la construcció dels seus aprenentatge. Amb els subjectes de 4rt, a partir de les seves inquietuds i de les NTIC, anirem construint el camí cap a la presa de decisió. Bassedes (Bassedas i altres, 1993,p.46) “de la visió constructivista podem inferir que els nens sempre tenen la possibilitat d’avançar i aprendre; la qüestió consisteix en trobar  la manera adequada d’ajudar-los i ensenyar-los partint dels seus coneixements i oferint-los-hi  més o menys ajuda en funció de les seves necessitats.”L’aprenentatge esdevé funcional i significatiu. La intervenció psicopedagògica consistirà en afavorir l’elaboració d’esquemes de coneixement, i que sigui el propi alumne el que aprengui a aprendre relacionant i ampliant el que ja sap.Seymour Papert (construcionisme) destaca el paper actiu de la persona en el procés d’aprenentatge. Són els joves qui a partir del que ja saben van construint de forma significativa l’aprenentatge
Partint de les idees de Garcia Pastor,1993; i de Wang 1995 l’educació escolar i l’educació especial, es veuen de forma que qualsevol alumne pot presentar dificultats d’aprenentatge durant l’escolaritat i per tant l’atenció a la diversitat, els alumnes amb NEE queden en un pla d’inclusió que s’inicia als centres educatius i que continua en la integració social. Em basaré  doncs, en  l’enfocament curricular per atendre, respectar i educar en la diferència. En funció de les competències bàsiques com a referència i amb l’objectiu de desenvolupar al màxim les seves potencialitats curriculars (continguts-reforç d’àrees que presenten més dificultats i emocionals . autoconeixement, autoestima i presa de decisions).
És important  també, parlar de l’objectiu central del projecte: L’orientació professional. Aquest l’entenc com  a un procés de mediació continu, sistemàtic i intencional que permet desenvolupar la capacitat d’autodeterminació de les persones. Els ajuda a ser capaces d’identificar, escollir i reconduir les alternatives de treball i de formació en funció de l’entorn i de les seves capacitats.
En el procés d’orientació incidiré en les 4 àrees d’intervenció: situacional, cognitiva, afectiva, conativa i acomodativa.
Així les actuacions seran de caire preventiu, de detecció, d’intervenció i de diagnòstic. A partir d’una intervenció psicoeducativa educacional basada en el model d’orientació constructiu i col·laboratiu. Es tindrà en compte el triangle educatiu: Psicopedagog- jove – família. Però a més introduiré també l’entorn. (cal conèixer les possibilitats reals d’estudi que tenen: les seves motivacions , les seves aptituds, els  centres educatius  i la seva ubicació, sortides laborals, ... tot a partir d’una cerca TIC).

Estem parlant de alumnes que presenten dificultats, per tant tindré en compte   la normativa d’EE i  com l’objectiu és orientar  dins el camp educatiu, també incloc la que fa referència a l’educació i a  l’orientació:

-1983: Ordre 20- 5 – 83: Creació dels EAP: regulació, intervenció, etc.-Funcions relacionades:Elaboració del programa de desenvolupament individual i de seguiment. Orientació escolar i vocacional. Assessorament als mestres.
-LOE: Capítol III article 19.3 i 4 – es potencia atenció a la DIV i en l’orientació educativa i professional.
-2009 LEC: Llei d’educació catalana  
- Decret 143/ 2007 (DOGC núm.4915,de 29.6.2007)ordenació dels ensenyaments de   l’educació secundària obligatòria, s’estableixen les competències bàsiques.

4.   Raons de la seva tria, interès i prospectiva
Al meu primer pràcticum vaig iniciar un camí cap a l’orientació, en concret a alumnes de la USEE d’un INS. Ara vull ampliar aquesta vessant orientativa però des d’un centre privat de reeducació psicopedagògica. Com a base tinc l’experiència de docent amb l’especialitat de pedagogia terapèutica i tutora d’un grup de diversificació curricular durant tres cursos consecutius, en els quals una part de la programació  consisteix en orientar a aquests alumnes. Al centre on treballo formo part del departament d’orientació psicopedagògica. Em manca doncs conèixer i aprofundir en aquest camp des d’un centre privat. Saber com funciona el centre, com  es realitza l’atenció individualitzada , com es posa en marxa l’assessorament, quins són els passos a seguir i sota quina perspectiva es fa tot el procés, seran un dels meus objectius a aconseguir.
El fet de poder estar realitzant les practiques en el gabinet m’aportarà la possibilitat de conèixer com es treballa de forma individualitzada, de la relació que es manté amb les famílies, i amb els centres, etc. És a dir m’ajudarà a relacionar, aplicar i ampliar el que he aprés durant els estudis de psicopedagogia. Conscient i amb la motivació de que sempre he de continuar aprenent i pensant també que a més puc ser una ajuda en aquest aprenentatge compartit. Amb l’assessorament als alumnes de  4t d’ESO aniré elaborant un pla individualitzat amb la finalitat de donar resposta a les necessitats individuals dels joves. El procés, i el producte final, pot ser considerat com una guia per a futures orientacions en el gabinet.


5.   Subjectes del projecte
En el gabinet d’en Diego Mercado, hi ha alumnes de diferents edats,des d’educació infantil fins  a secundària,aquest fet em donarà un ampli ventall de coneixement i experiència.
 En la primera fase el treball consisteix en observar la tasca que realitzen els diferents professionals amb alumnes que estan a l’ESO  i  que presenten dificultats diverses. En el quadre estan marcats en color verd. L’objectiu no és aprofundir en aquests alumnes, sinó el poder aprendre noves maneres de treballar , d’enfocar els casos, etc.
 Finalment em centraré però  amb dos alumnes, un noi i una noia que acabaran la ESO aquest curs. En faré un seguiment a partir primer de l’observació directe i de l’estudi de la seva anamnesis. A partir d’aquesta informació plantejaré el pla d’orientació específic i individualitzat. Durant aquest període de pràctiques es treballarà també , que la seva motivació  cap els estudis no decaigui i que tinguin clar les diferents possibilitats reals segons les seves característiques. Es tracta de que l’orientació faciliti al màxim la seva inclusió a cicles formatius si és possible.

El següent quadre explica els subjectes objecte de la intervenció. El color blau defineix els alumnes de 4t als quals realitzaré el seguiment, i la intervenció - orientació formativa i/o laboral. El color verd explica  els subjectes que observaré( a partir d’ells podré conèixer de forma més amplia el què, i com es treballa al Gabinet) .

Subjectes per realitzar el seguiment, intervenció/orientació
Professionals que l’atén
                                  Característiques                     
A-noia 4rt ESO R.R
Diego Mercado


Sense dictamen ni reconeixement de l’ICASS però amb NEE. Trastorn del llenguatge,d’aprenentatge i d’afectivitat.
Pendent de valoració  EAP.
Pèrdua de la mare. Té una germana més gran
B- noi  4rt ESO  J.G.
Diego Mercado i Gerard
Discapacitat d’un 33%
Trastorn d’aprenentatge.
Família nombrosa(el petit)
Subjectes per realitzar  observació de casos
Professionals que l’atén
Característiques
C- noi 1er ESO M.B
Toni i Jana
Dictamen  ( Retard psíquic moderat)
D- noi 1er ESO A.M
Gerard
Problemes cognitius i dificultats de relació.
E –noi  2n ESO  D.N.
Gerard
Dictamen (Trastorn de desenvolupament. Discapacitat psíquica lleu)
D_ Nena A.G (cicle Inicial)
Diego i Jana
Dificultats d’aprenentatge.
Possibilitatd’observar altres subjectes
J.Carles
A concretar

Les pràctiques de psicopedagoga es realitzaran al gabinet d’en Diego Mercado. Dins del centre hi ha diferents espais; bàsicament serien: els despatxos( per realitzar les sessions i les entrevistes amb els pares) i l’aula de psicomotricitat. Aquest seran els llocs on es durà a terme les pràctiques però també es contempla poder assistir a alguna sessió de reunió amb el psicopedagog de l’INS on estudien els alumnes, així com amb la psicopedagoga de l’EAP.

Les categories d’anàlisis seran:
la recerca d’informació sobre les possibles sortides formatives i laborals que hi ha per a joves , tenint en compte que son joves que estan seguint un currículum adaptat. 
la fonamentació teòrica sobre l’orientació, cicles formatius...
l’ elaboració del pla d’orientació individualitzat dels joves de 4t del gabinet.

El producte final serà doncs, el conèixer diferents maneres de treballar de forma individualitzada del centre, però la part més important del pràcticum II és  l’assessorament als alumnes que assisteixen al centre i fan actualment 4t d’ESO. És a dir, orientar-los cap el món laboral i/o formatiu. Per tant el producte resultant serà un pla individualitzat d’orientació formativa- laboral.
Els instruments per a recollir la informació i les activitats que realitzaré per aconseguir els objectius de  la intervenció seran variades:  estudi de l’anamnesi , observació directa prenent notes en pautes i/o graelles, passar els tests necessaris i analitzar les dades, cercar el què volen fer a partir de les seves aptituds i l’ anàlisi de l’entorn proper, entrevistes a tots els implicats en el procés d’E_A (pares o familiars, professorat –tutor i psicopedagog del centre d’ESO ), revisió –avaluació de les tasques realitzades. Cal dir que compto en tot moment amb l’ajuda del tutor del Gabinet.

  •  Horari del pràcticum II al Gabinet Diego Mercado - Reus
HORES/DIES
Dll
Dt
Dimecres
Dj
Divendres
5-6


Sessió d’observació
Amb altres subjectes


6-7


Sessió J.G –R.R

Sessió J.G.
7-8


Sessió R. R

Reunió  coordinació i/o sessió d’observació
8-9


Reunió amb el tutor
Coordinació




A banda de l’horari anterior cal tenir en compte les hores de reunió amb els centre educatius(psicopedagog de l’INS, Tutors, EAP), i amb les seves famílies.  6 h. aproximadament. Tal i com es pot observar en el següent quadre:
Reunió INS J.G
1 hora                                a l’INS
Reunió INS R. R.
1hora                                 a l’INS
Reunió pares J. R (inici de les pràctiques i final del curs)
2 sessions                        al Gabinet
Reunió pare R. R (inici de les pràctiques i final del curs)
2 sessions.                       al Gabinet

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada