Pla del pràcticum: fases.


 

                           Bloc 2 :   Proposta metodològica    

Amb el propòsit de conèixer el funcionament d’un centre privat i augmentar les coneixements adquirits en el pràcticum
I sobre orientació i els estudis de psicopedagogia,  m’endinso en un gabinet de reeducació.
Tot i tenir clares les diferents fases cal dir que  tan el temps com algun dels objectis poden variar en funció de les diferents variables que poden fer modificar algun apartat

Les fases  i els objectius serien:
FASE1:  CONCRECCIÓ DE LA PROPOSTA D’ACTUACIÓ.
A partir de reunions amb el psicopedagog del gabinet, amb el rol de tutor del pràcticum concretar el tema en funció de les necessitats del centre.
TEMPORITZACIÓ           Data: març                                HORES:    6
Objectius:
   Concretar segons les necessitats del centre el tema i la proposta d’actuació del pràcticum.
   Valorar un benefici mutu  entre el gabinet –alumnes i l’estudiant de pràctiques.
   Concretar el pla de treball marcant els objectius, tasques, temporització.
Destinataris: psicopedagog del centre com a tutor i director del gabinet. Jo mateixa com a psicopedagoga en pràctiques.
ACTIVITATS I CONTINGUTS
1.      Reunions amb el psicopedagog per a concretar el tema, les possibles tasques a desenvolupar  en funció de les necessitats del centre.
2.      Reunió amb la resta de l’equip de professionals que treballen al gabinet del Diego Mercado.
3.      Elaborar una primera proposta d’actuació en funció de les possibilitats sobre l’horari dels alumnes.
4.      Elaboració del preprojecte del pràcticum.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
1.      Nivell de benefici que pot aportar el preprojecte al centre
2.      Grau de col·laboració en horaris per facilitar les tasques del pràcticum i de coordinació amb el tutor del centre.
3.      Nivell d’acceptació del centre del pràcticum que es realitzarà.
FASE 2 CONEIXEMENT DEL FUNCIONAMENT  DEL CENTRE, DELS ALUMNES  I DE LA METODOLOGIA  QUE S’UTILITZA.
En aquesta fase em proposo conèixer tot el funcionament del gabinet, a partir de l’assistència a reunions de coordinació, l’observació directa i de l’estudi de la anamnesis.
TEMPORITZACIÓ    Data: març - abril                             HORES:    25
Objectius:
   Establir un primer anàlisi de les necessitats  respecte a l’orientació dels alumnes de 4rt  i dels altres que observaré, amb el tutor en Diego Mercado i amb altres professionals implicats,   per  tal de poder establir les actuacions a dur a terme.
   Conèixer el funcionament del gabinet.
   Conèixer  les possibilitats i les dificultats dels subjectes a partir de la seva anamnesi ( dictamen, proves, els informes, entrevistes,etc)i de l’observació directe.
   Conèixer què i com es treballa  amb joves que presenten algun tipus de dificultat.
Destinataris/àries: Alumnes (subjectes A, B- 4t ESO- i els subjectes C. D, E,F) el tutor del centre i jo com a alumna de pràctiques.
ACTIVITATS I CONTINGUTS
1.      Participació en reunions i coordinacions amb el psicopedagog del centre.
2.      Participació en les reunions previstes amb els pares(si s’escau)
3.      Recollida d’informació dels alumnes del Gabinet.
4.       Lectura de l’anamnesi. Coneixement dels alumnes
5.      Participació- observació en les sessions.
6.      Recerca de material per a treballar l’autoestima, autoconeixement, la presa de decisions i l’orientació laboral i/o formativa.
7.      Revisió del material bibliogràfic en funció de les NEE reals dels alumnes del centre, en especial  dels que fan 4t d’ESO.
8.      Observació de les sessions que es realitzen amb els diferents subjectes.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
1.      Recerca d’informació i de material d’orientació formativa i laboral per a joves.
2.      Documents anteriors: anamnesis dels alumnes.
3.      Observació directa  i participació en les sessions, i si s’escau en reunions amb la família.
4.      Registre de les entrevistes  amb el psicopedagog del centre.
5.      Graelles per recopilar informació.
6.      Qüestionaris
7.      Entrevistes
INDICADORS D’AVALUACIÓ
1.      Compliment dels objectius proposats.
2.      Grau d’acords, informació transmesa sobre els joves  als diferents  implicats en el procés educatiu,  en les  entrevistes i reunions.
3.      Grau d’informació que es pot abstreure dels qüestionaris,  de les activitats i sessions que es realitzen al gabinet, per treballar l’orientació, la presa de decisions, l’autoestima i l’autoconeixement.
4.      Grau de coordinació horària entre el tutor i  jo com a  psicopedagoga  en pràctiques.
5.      Nivell  de coherència en  l’organització i funcionament del gabinet.
FASE 3 :   L’OBSERVACIÓ I INTERVENCIÓ
 En aquesta fase pretenc realitzar una Intervenció de forma  conjunta amb el tutor de les pràctiques com a psicopedagoga, passant test d’orientació escolar, realitzant reeducació, desenvolupar l’autonomia, l’autoestima  la presa de decisions i conèixer les possibilitats reals del món laboral i formatiu.
TEMPORITZACIÓ      Data: abril-març                               HORES: 35
Objectius:
     Conèixer més àmpliament   als alumnes a partir de l’observació directa, i de la intervenció.  passant  proves  en relació a les habilitats socials, autoconeixement, autoimatge,  d’orientació, etc.
     Conèixer les tasques que es realitzen per desenvolupar les habilitats socials des del gabinet.
     Dissenyar instruments de recollida d’informació.
     Trobar dificultats i plantejar com millorar aquests dificultats de forma individual. amb els alumnes.
     Realitzar l’ avaluació  del seguiment de les propostes que es van realitzant per a  treballar la presa de decisions i l’orientació formativa- laboral.
     Conèixer als pares per poder saber quins són els coneixements i les expectatives reals que tenen del seu fill-filla.
Destinataris: Alumnes A,b,C, D. E. F,Pares dels alumnes del gabinet i en especial els de 4t d’ESO,
ACTIVITATS I CONTINGUTS
1.      Passar proves i/o text als alumnes i valorar-ne el resultats (si és possible)
2.      Participació en les sessions.
3.      Anàlisi de les activitats que es realitzen al gabinet per a treballar la  presa de decisions, l’autoconeixement i autoestima i l’orientació formativa -laboral especialment amb els alumnes que fan 4t d’ESO
4.      Seguiment d’entrevistes a pares, professors de l’INS i psicopedagoga de l’EAP.
5.      Desenvolupar , ampliar o modificar algunes de les activitats si es creu necessari per poder oferir una millor resposta.
6.      Anàlisi dels resultats obtinguts en les diferents activitats.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
1.      Graelles d’avaluació   i anàlisis  els resultats dels text passat als alumnes.
2.      Graelles per recopilar informació.
3.       TIC  per a cercar informació de les sortides laborals/formatives.
4.      Possibilitat d’utilitzar algun test.
5.      Reunions.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
1.      Compliment dels objectius proposats.
2.       Consistència teòrica de la proposta duta a terme i coherència d’aquesta.
3.      Nivell  de correspondència  entre la modalitats d’intervenció i  d’assessorament tenint i  les característiques, aptitud i motivacions  dels alumnes.
FASE 4 :  ELABORACIÓ DEL PLA D’ORIENTACIÓ DELS ALUMNES DE 4T DEL GABINET. ASSESSORAMENT-  VALORACIÓ –AVALUACIÓ DEL PLA.
En aquesta fase  pretenc elaborar el pla d’orientació en base de tota la informació i de  tot el material que hauré anat recollint que servirà per realitzar l’assessorament - orientació dels alumnes. Pretenc que sigui útil al Gabinet i el suficientment flexible per que es pugui modificar en funció d’ alumnes posteriors.     
TEMPORITZACIÓ        Data:maig-juny MAIG (canvi degut a les dades de la prematrícula)                     HORES:  15                                           
Objectius:
     Anàlisi   i organització  de tot el material recopilat
   Elaboració del pla individual d’orientació formatiu i/o laboral  dels alumnes de 4t d’ESO del gabinet.
   Assessorar als alumnes de 4t del gabinet.
   Valorar la possibilitat d’aplicacions posteriors del pla elaborat.
Destinataris: alumnes de 4t ESO del gabinet, el psicopedagog director i tutor i jo amb el rol de psicopedagoga en pràctiques.
ACTIVITATS I CONTINGUTS
1.      Revisió de la bibliografia webgrafia emprada.
2.      Revisió de tota la informació que he anat recopilant en les fases anteriors dels alumnes, les activitats realitzades per aprendre a decidir, les referents a l’autoestima,...
3.      Elaboració  final del Pla individual d’Orientació dels alumnes de 4t.
4.      Elaboració de les conclusions finals
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
1.      Reunions recapitulatives i de revisió amb el tutor del gabinet.­­­
2.      Documents (informes dels alumne,graelles de recopilació d’informació, material web, etc.)
3.      Reunió  de Coordinació amb el psicopedagog  com a tutor,  per a valorar la proposta final del pla.
4.      Reunió amb els pares per informar de l’orientació final.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
1.   Compliment dels objectius proposats I grau de satisfacció del tutor del centre.
2.   Avaluació del pla elaborat.
3.   Utilitat del pla d’orientació pels alumnes actuals i pensar si és d’utilitat per a possibles alumnes de  cursos posteriors.
4.   El grau de satisfacció personal i el creixement personal.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada