Bloc 2 : Proposta
metodològica
Amb
el propòsit de conèixer el funcionament
d’un centre privat i augmentar les coneixements adquirits en el pràcticum
I sobre orientació i els estudis de psicopedagogia, m’endinso en un gabinet de reeducació.
Tot i tenir clares les
diferents fases cal dir que tan el temps
com algun dels objectis poden variar en funció de les diferents variables que
poden fer modificar algun apartat
Les
fases i els objectius serien:
FASE1: CONCRECCIÓ DE LA PROPOSTA D’ACTUACIÓ.
A partir de reunions amb el
psicopedagog del gabinet, amb el rol de tutor del pràcticum concretar el tema
en funció de les necessitats del centre.
TEMPORITZACIÓ Data: març HORES: 6
|
Objectius:
■
Concretar
segons les necessitats del centre el tema i la proposta d’actuació del
pràcticum.
■
Valorar un
benefici mutu entre el gabinet
–alumnes i l’estudiant de pràctiques.
■
Concretar el
pla de treball marcant els objectius, tasques, temporització.
Destinataris:
psicopedagog del centre com a tutor i director del
gabinet. Jo mateixa com a psicopedagoga en pràctiques.
|
ACTIVITATS I CONTINGUTS
|
1. Reunions amb el psicopedagog per a concretar el tema, les possibles
tasques a desenvolupar en funció de
les necessitats del centre.
2. Reunió amb la resta de l’equip de professionals que treballen al
gabinet del Diego Mercado.
3. Elaborar una primera proposta d’actuació en funció de les
possibilitats sobre l’horari dels alumnes.
4. Elaboració del preprojecte del pràcticum.
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ
|
1. Nivell de benefici que pot aportar el preprojecte al centre
2. Grau de col·laboració en horaris per facilitar les tasques del
pràcticum i de coordinació amb el tutor del centre.
3. Nivell d’acceptació del centre del pràcticum que es realitzarà.
|
FASE
2 :
CONEIXEMENT DEL FUNCIONAMENT DEL CENTRE, DELS ALUMNES I DE LA METODOLOGIA QUE S’UTILITZA.
En aquesta fase em proposo
conèixer tot el funcionament del gabinet, a partir de l’assistència a
reunions de coordinació, l’observació directa i de l’estudi de la
anamnesis.
TEMPORITZACIÓ Data: març - abril HORES: 25
|
Objectius:
■
Establir un
primer anàlisi de les necessitats
respecte a l’orientació dels alumnes de 4rt i dels altres que observaré, amb el tutor en
Diego Mercado i amb altres professionals implicats, per tal de poder establir les actuacions a dur a
terme.
■
Conèixer el
funcionament del gabinet.
■
Conèixer les possibilitats i les dificultats dels
subjectes a partir de la seva anamnesi ( dictamen, proves, els informes,
entrevistes,etc)i de l’observació directe.
■
Conèixer què
i com es treballa amb joves que
presenten algun tipus de dificultat.
Destinataris/àries: Alumnes (subjectes A, B- 4t ESO- i els subjectes C. D,
E,F) el tutor del centre i jo com a alumna de pràctiques.
|
ACTIVITATS I CONTINGUTS
|
1. Participació en reunions i
coordinacions amb el psicopedagog del centre.
2. Participació en les reunions previstes amb els pares(si s’escau)
3. Recollida d’informació dels alumnes del Gabinet.
4. Lectura
de l’anamnesi. Coneixement dels
alumnes
5. Participació- observació en les sessions.
6. Recerca de material per a treballar l’autoestima, autoconeixement, la
presa de decisions i l’orientació laboral i/o formativa.
7. Revisió del material bibliogràfic en funció de les NEE reals dels
alumnes del centre, en especial dels
que fan 4t d’ESO.
8. Observació de les sessions que es realitzen amb els diferents
subjectes.
|
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
|
1. Recerca d’informació i de material d’orientació formativa i laboral
per a joves.
2. Documents anteriors: anamnesis dels alumnes.
3. Observació directa i participació en les sessions, i si
s’escau en reunions amb la família.
4. Registre de les entrevistes amb el psicopedagog del centre.
5. Graelles per recopilar informació.
6. Qüestionaris
7. Entrevistes
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ
|
1. Compliment dels objectius proposats.
2. Grau d’acords, informació transmesa sobre els joves als diferents implicats en el procés educatiu, en les entrevistes i reunions.
3. Grau d’informació que es pot abstreure dels qüestionaris, de les activitats i sessions que es
realitzen al gabinet, per treballar l’orientació, la presa de decisions,
l’autoestima i l’autoconeixement.
4. Grau de coordinació horària entre el tutor i jo com a
psicopedagoga en pràctiques.
5. Nivell de coherència
en l’organització i funcionament del
gabinet.
|
FASE 3
: L’OBSERVACIÓ I INTERVENCIÓ
En aquesta fase pretenc realitzar una Intervenció
de forma conjunta amb el tutor de les
pràctiques com a psicopedagoga, passant test d’orientació escolar, realitzant
reeducació, desenvolupar l’autonomia,
l’autoestima la presa de decisions i
conèixer les possibilitats reals del món laboral i formatiu.
TEMPORITZACIÓ Data: abril-març HORES: 35
|
Objectius:
●
Conèixer més
àmpliament als alumnes a partir de
l’observació directa, i de la intervenció.
passant proves en relació a les habilitats socials, autoconeixement,
autoimatge, d’orientació, etc.
●
Conèixer les
tasques que es realitzen per desenvolupar les habilitats socials des del gabinet.
●
Dissenyar
instruments de recollida d’informació.
●
Trobar
dificultats i plantejar com millorar aquests dificultats de forma individual.
amb els alumnes.
●
Realitzar l’
avaluació del seguiment de les
propostes que es van realitzant per a
treballar la presa de decisions i l’orientació formativa- laboral.
●
Conèixer als
pares per poder saber quins són els coneixements i les expectatives reals que
tenen del seu fill-filla.
Destinataris: Alumnes A,b,C, D. E. F,Pares dels alumnes del gabinet i en
especial els de 4t d’ESO,
|
ACTIVITATS I CONTINGUTS
|
1. Passar proves i/o text als alumnes i valorar-ne el resultats (si és
possible)
2. Participació en les sessions.
3. Anàlisi de les activitats que es realitzen al gabinet per a treballar
la presa de decisions, l’autoconeixement
i autoestima i l’orientació formativa -laboral especialment amb els alumnes
que fan 4t d’ESO
4. Seguiment d’entrevistes a pares, professors de l’INS i psicopedagoga
de l’EAP.
5. Desenvolupar , ampliar o modificar algunes de les activitats si es
creu necessari per poder oferir una millor resposta.
6. Anàlisi dels resultats obtinguts en les diferents activitats.
|
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
|
1. Graelles d’avaluació i
anàlisis els resultats dels text
passat als alumnes.
2. Graelles per recopilar informació.
3. TIC per a cercar informació de les sortides
laborals/formatives.
4. Possibilitat d’utilitzar algun test.
5. Reunions.
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ
|
1. Compliment dels objectius proposats.
2. Consistència teòrica de la
proposta duta a terme i coherència d’aquesta.
3. Nivell de correspondència entre la modalitats d’intervenció i d’assessorament tenint i les característiques, aptitud i motivacions dels alumnes.
|
FASE 4
: ELABORACIÓ DEL PLA D’ORIENTACIÓ DELS ALUMNES DE 4T DEL GABINET.
ASSESSORAMENT- VALORACIÓ –AVALUACIÓ
DEL PLA.
En aquesta fase
pretenc elaborar el pla d’orientació en base de tota la informació i
de tot el material que hauré anat
recollint que servirà per realitzar l’assessorament - orientació dels
alumnes. Pretenc que sigui útil al Gabinet i el suficientment flexible per
que es pugui modificar en funció d’ alumnes posteriors.
TEMPORITZACIÓ Data:maig-
|
Objectius:
●
Anàlisi i organització de tot el material recopilat
■
Elaboració
del pla individual d’orientació formatiu i/o laboral dels alumnes de 4t d’ESO del gabinet.
■
Assessorar
als alumnes de 4t del gabinet.
■
Valorar la
possibilitat d’aplicacions posteriors del pla elaborat.
Destinataris: alumnes de 4t ESO del gabinet, el psicopedagog director
i tutor i jo amb el rol de psicopedagoga en pràctiques.
|
ACTIVITATS I CONTINGUTS
|
1. Revisió de la bibliografia webgrafia emprada.
2. Revisió de tota la informació que he anat recopilant en les fases
anteriors dels alumnes, les activitats realitzades per aprendre a decidir,
les referents a l’autoestima,...
3. Elaboració final del Pla
individual d’Orientació dels alumnes de 4t.
4. Elaboració de les conclusions finals
|
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
|
1. Reunions recapitulatives i de revisió amb el tutor del
gabinet.
2. Documents (informes dels alumne,graelles de recopilació
d’informació, material web, etc.)
3. Reunió de
Coordinació amb el psicopedagog com a tutor, per a valorar la proposta final del pla.
4. Reunió amb els pares per informar de l’orientació final.
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ
|
1.
Compliment
dels objectius proposats I grau de satisfacció del tutor del centre.
2.
Avaluació del
pla elaborat.
3.
Utilitat del
pla d’orientació pels alumnes actuals i pensar si és d’utilitat per a possibles alumnes de cursos posteriors.
4.
El
grau de satisfacció personal i el creixement personal.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada