He elaborat un pla d’orientació per
alumnes que estan finalitzant una etapa educativa
important, són de 4t d’ESO, En funció
del que he anat observant al gabinet, de l’experiència com a docent i tutora de
4t, i a més de tot el que he anat aprenent als estudis de psicopedagogia, he elaborat un pla individualitzat, que es pot
anar modificant en funció de les necessitats
dels joves. És un pla obert, flexible però complert.
Aquest és doncs un primer pas, un pla d’orientació que em servirà de punt
de partida per poder assessorar als dos joves i al mateix temps serà un model
pel gabinet.
Elaborat per Teresa Muñoz Blog Orientació Teresa
Procés d’orientació (treball en xarxa, paral·lel , de la família, INS , i dels psicopedagogs
del gabinet. )
|
||||
QUÈ
OBJECTIUS
|
COM
ACTIVITATS/RECURSOS
|
QUI
PROFESSIONALS
ALTRES IMPLICATS
|
ON
|
QUAN
|
Conèixer al jove
|
.Entrevista individual al començament del procés i al final.
|
. psicopedagog del gabinet.
|
.Gabinet
|
.Inici del procés i al finalitzar-lo
|
.Mantenir la motivació pels
estudis.
|
.Xerrades en cada sessió treballant també l’autoestima, valorant com
la situació actual i la necessitat de què cal formació de forma continua.
. Valorar les seves aptituds, els seus punts forts.
.Millorar eles seus punts febles, reforçar-los.
|
.Psicopedagogs del gabinet. Jo mateixa com a
psicopedagoga en pràctiques
.Tutoria a l’INS
.Els joves, com a part implicada
|
.Gabinet
. INS, aula tutoria
|
.Sessions de reeducació en el gabinet
. INS a tutoria segons el pla tutorial.
|
.Desenvolupar la capacitat de
Autoconeixent .
|
.A partir de les xerrades en cada sessió, us de
diferents recursos per tal de no ser monòton.
.Us de test que reafirmen el que és observable a partir
de les seves conductes. *veure el quadre de test, i els recursos del blog .
Realitzar el qüestionari Orienta't
|
.Psicopedagog de forma individualitzada
.Joves, treball individual.
|
.Gabinet
.INS a tutoria
|
. Al llarg de les sessions de reeducació al gabinet.
. Al llarg de la seva escolarització
|
Aprendre tècniques de relaxació
i d’autocontrol
|
. Controlar l’estrès, els neguit i la incertesa.
|
Psicopedagog del gabinet
|
. al gabinet
|
En alguna sessió del gabinet,
|
Aprendre a prendre decisions
|
.A partir de diferents situacions aprendre a decidir.
.Escollir a partir del que hem trobat a Internet i dels
test que hem anat realitzant- procés de reflexió del què li agrada fer.
|
.Psicopedagog del Gabinet.
. Professorat de l’INS.
. Família i entorn.
|
.Gabinet
.A l’aula -INS
.A casa seva i en els entorns on es mou.
|
. Durant les sessions del gabinet tan a les individuals
com a les que són compartides.
. durant l’escolarització
. de forma continuada, és un procés que no finalitza.
|
.Aprendre a “perdre” i a fer-se
forts davant les adversitats. .Aprendre a resoldre dificultats
|
. valorar la possibilitat de que el que escollim no ens
agradi, no ho podem fer per diferents motius(nota de tall, altres) o ho hem
de deixar a mig fer. Així com un cop acabat no treballem del que hem
estudiat.
“El concepte de “saber” ha canviat de ser capaç de recordar i repetir
informació, a ser capaç de trobar-la i usar-la” Herbert Simon, Premi Novel de
Economia 1978.
|
Psicopedagogs del gabinet
Pares
Noi/-a
|
.Gabinet
. A altres entorns( INS, família...)
|
Durant les sessions setmanals. Ha d’arribar a interioritzar.
|
.Informació de què poden fer un
cop finalitat els estudis.
|
Realitzar un anàlisis dels itineraris formatius:
Xerrades a l’INS i fora de l’INS proposades des d’orientació
, implicant recursos propers com per exemple: Mas Carandell a REUS, i Pere
Martell a Tarragona. Bus de les professions...
. Saber usar les TIC, moure’s en les adreces que els
facilitem i saber-ne trobar d’altres on hi hagi informació rellevant sobre el
què volen fer,del què els agradaria treballar i a aprendre, formar-se.
.Recerca d’informació per Internet de forma
individualitzada.
|
Psicopedagog
del gabinet
Joves
altres: INS, PARES, Companys
|
.Al gabinet durant les sessions d’assessorament
psicopedagògic, i també duran el seguiment dels defenents entorns escolar, i
familiar en que es mou.
.Altres entorns
|
A les sessions finals.
|
.Entrevista amb la família
|
.Recollir informació de les expectatives que té sobre
el seu fill/-a.
.Conèixer les
possibilitats econòmiques i la disponibilitat que tenen per continuar
estudiant.
|
Psicopedagog gabinet
Pares
joves
|
En el mateix gabinet.
|
Durant el curs el gabinet realitza entrevistes, es pot
aprofitar la que té lloc a meitat de curs
per poder iniciar el procés d’ orientació. A l’iniciar el procés
d’orientació o al finalitzar-lo.
|
Traspàs d’informació establint
un treball en xarxa.
|
. La informació rellevant és important compartir-la.
Les actuacions són diferents segons el context i es poden complementar.
|
.família i altres implicats.
|
A l’INS, lloc on realitzen les reunions entre gabinet i
NS.
|
Reunions pactades entre el gabinet i l’INS.
|
Estar al dia de les dades de
pre-matrícula i matricula de les diferents opcions que tenen un cop
finalitzada la ESO
|
. important no deixar passar les dades. Si cal fer la prova d’accés, la pre-matrícula
de CFGM
Conèixer on poder trobar informació. Facilitar adreces
d’Internat
Aprendre a cercar la informació de formació de forma
autònoma.
|
Psicopedagog del gabinet.
Altres: INS, ...
|
Al gabinet
|
Durant tot el procés , en diferents sessions.
|
Aprendre habilitats socials
|
. Saber parlar
en públic, com s’han de comportar quan vagin a cercar feina, etc. Cal
saber estar, saber fer i saber ser.
.Facilitar estratègies
|
Psicopedagog del gabinet.
Joves implicats.
|
Gabinet
|
Durant el procés d’orientació, en algunes sessions.
|
Aprendre a cercar feina fent
currículum
|
. De forma paral·lela cal treballar també el saber
buscar feina. Donar eines és facilitar el camí. Han de saber realitzar un
currículum. el
currículum
Cercar a Internet altres Webs. Realitzar a casa seva
per tal de fer pràctiques
|
Psicopedagog del
gabinet.
Joves implicats
|
Gabinet i al seu entorn: casa seva, INS, etc.
|
Durant tot el procés d’orientació, en algunes sessions.
|
Aprendre a cercar feina :
l’entrevista
|
. Per tal de trobar feina cal saber què s’ha de fer, on
anar a cercar-la, conèixer què es pot dir i què no... cercant per Internet
altres webs que ofereixin recursos. Gravar-les i visionar-les per poder
observar errors i modificar-los. Si cal, reforçar-lo en alguna sessió. entrevista
|
Psicopedagog del gabinet.
Joves implicats.
|
Gabinet i al seu entorn:
Casa seva, INS, altres.
|
Durant tot el procés d’orientació.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada