diumenge, 6 de maig del 2012

Pla d'orientació




He elaborat un pla d’orientació  per alumnes  que estan finalitzant una etapa educativa important, són de 4t d’ESO,  En funció del que he anat observant al gabinet, de l’experiència com a docent i tutora de 4t, i a més de tot el que he anat aprenent als estudis de psicopedagogia,  he elaborat un pla individualitzat, que es pot anar modificant en funció de les necessitats  dels joves. És un pla obert, flexible però complert.

Aquest és doncs un primer pas, un pla d’orientació que em servirà de punt de partida per poder assessorar als dos joves i al mateix temps serà un model pel gabinet.

PLA D’ORIENTACIÓ .  Procés d’orientació Individualitzat,  en un gabinet psicopedagògic.
                                  Elaborat per Teresa Muñoz                               Blog Orientació Teresa
 Procés d’orientació  (treball  en xarxa, paral·lel ,  de la família, INS , i dels psicopedagogs del gabinet. )
QUÈ
OBJECTIUS
COM
ACTIVITATS/RECURSOS
QUI
PROFESSIONALS
ALTRES IMPLICATS
ON
QUAN
Conèixer al jove
.Entrevista individual al començament  del procés i al final.
. psicopedagog del gabinet.
.Gabinet
.Inici del procés i al finalitzar-lo
.Mantenir la motivació pels estudis.
.Xerrades en cada sessió  treballant també l’autoestima, valorant com la situació actual i la necessitat de què cal formació de forma continua.

. Valorar les seves aptituds, els seus punts forts.

.Millorar eles seus punts febles, reforçar-los.
.Psicopedagogs del gabinet. Jo mateixa com a psicopedagoga en pràctiques

.Tutoria a l’INS

.Els joves, com a part implicada
.Gabinet




. INS, aula tutoria
.Sessions de reeducació en el gabinet

. INS a tutoria segons el pla tutorial.
.Desenvolupar la capacitat de Autoconeixent .
.A partir de les xerrades en cada sessió, us de diferents recursos per tal de no ser monòton.

.Us de test que reafirmen el que és observable a partir de les seves conductes. *veure el quadre de test, i els recursos del blog .

Realitzar el qüestionari   Orienta't
.Psicopedagog de forma individualitzada

.Joves, treball individual.

.Gabinet


.INS a tutoria
. Al llarg de les sessions de reeducació al gabinet.
. Al llarg de la seva escolarització
Aprendre tècniques de relaxació i d’autocontrol
. Controlar l’estrès, els neguit i la incertesa.
Psicopedagog del gabinet
. al gabinet
En alguna sessió del gabinet,
 Aprendre a prendre decisions
.A partir de diferents situacions aprendre a decidir.

.Escollir a partir del que hem trobat a Internet i dels test que hem anat realitzant- procés de reflexió del què li agrada fer.
.Psicopedagog del Gabinet.

. Professorat de l’INS.

. Família i entorn.

.Gabinet

.A l’aula -INS

.A casa seva i en els entorns on es mou.
. Durant les sessions del gabinet tan a les individuals com a les que són compartides.
. durant l’escolarització
. de forma continuada, és un procés que no finalitza.

.Aprendre a “perdre” i a fer-se forts davant les adversitats. .Aprendre a resoldre dificultats
. valorar la possibilitat de que el que escollim no ens agradi, no ho podem fer per diferents motius(nota de tall, altres) o ho hem de deixar a mig fer. Així com un cop acabat no treballem del que hem estudiat.
 “El concepte de “saber” ha canviat  de ser capaç de recordar i repetir informació, a ser capaç de trobar-la i usar-la” Herbert Simon, Premi Novel de Economia 1978.
Psicopedagogs del gabinet

Pares

Noi/-a
.Gabinet

. A altres entorns( INS, família...)
Durant les sessions setmanals.  Ha d’arribar a interioritzar.

.Informació de què poden fer un cop finalitat els estudis.
Realitzar un anàlisis dels itineraris formatius:
Xerrades a l’INS i fora de l’INS proposades des d’orientació , implicant recursos propers com per exemple: Mas Carandell a REUS, i Pere Martell a Tarragona. Bus de les professions...
. Saber usar les TIC, moure’s en les adreces que els facilitem i saber-ne trobar d’altres on hi hagi informació rellevant sobre el què volen fer,del què els agradaria treballar i a aprendre, formar-se.

.Recerca d’informació per Internet de forma individualitzada.


Psicopedagog
 del gabinet

Joves

altres: INS, PARES, Companys
.Al gabinet durant les sessions d’assessorament psicopedagògic, i també duran el seguiment dels defenents entorns escolar, i familiar en que es mou.

.Altres entorns
A les sessions finals.
.Entrevista amb la família
.Recollir informació de les expectatives que té sobre el seu fill/-a.

.Conèixer  les possibilitats econòmiques i la disponibilitat que tenen per continuar estudiant.
Psicopedagog gabinet
Pares
joves
En el mateix gabinet.
Durant el curs el gabinet realitza entrevistes, es pot aprofitar la que té lloc a meitat de curs  per poder iniciar el procés d’ orientació. A l’iniciar el procés d’orientació o al finalitzar-lo.
Traspàs d’informació establint un treball en xarxa.
. La informació rellevant és important compartir-la. Les actuacions són diferents segons el context i es poden complementar.
.família i altres implicats.
A l’INS, lloc on realitzen les reunions entre gabinet i NS.
Reunions pactades entre el gabinet i l’INS.
Estar al dia de les dades de pre-matrícula i matricula de les diferents opcions que tenen un cop finalitzada la ESO
. important no deixar passar les dades.  Si cal fer la prova d’accés, la pre-matrícula de CFGM

Conèixer on poder trobar informació. Facilitar adreces d’Internat

Aprendre a cercar la informació de formació de forma autònoma.
Psicopedagog del gabinet.
Altres: INS, ...
Al gabinet
Durant tot el procés , en diferents sessions.
Aprendre habilitats socials
. Saber parlar  en públic, com s’han de comportar quan vagin a cercar feina, etc. Cal saber estar, saber fer i saber ser.
.Facilitar estratègies
Psicopedagog del gabinet.
Joves implicats.
Gabinet
Durant el procés d’orientació, en algunes sessions.
Aprendre a cercar feina fent currículum 
. De forma paral·lela cal treballar també el saber buscar feina. Donar eines és facilitar el camí. Han de saber realitzar un currículum. el currículum
Cercar a Internet altres Webs. Realitzar a casa seva per tal de fer pràctiques

Psicopedagog del gabinet.
Joves implicats
Gabinet i al seu entorn: casa seva, INS, etc.
Durant tot el procés d’orientació, en algunes sessions.
Aprendre a cercar feina : l’entrevista
. Per tal de trobar feina cal saber què s’ha de fer, on anar a cercar-la, conèixer què es pot dir i què no... cercant per Internet altres webs que ofereixin recursos. Gravar-les i visionar-les per poder observar errors i modificar-los. Si cal, reforçar-lo en alguna sessió. entrevista
Psicopedagog del gabinet.
Joves implicats.
Gabinet i al seu entorn:
Casa seva, INS, altres.
Durant tot el procés d’orientació.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada