dilluns, 30 d’abril del 2012

Entrevista amb la psicopedagoga de l'EAP, la Gemma.




L'entrevista va tenir lloc a l'institut de secundaria on van els dos joves.Al despatx que té assignat i on realitza les valoracions, les entrevistes... 
La Gemma, fa només  dos cursos que assisteix a aquest INS, amb anterioritat ha estat en altres centres.La seva predisposició és molt bona. M'ha trobat un espai de temps per poder atendre'm, cosa que li agraeixo moltíssim, doncs a les acaballes del curs hi ha molta feina , molts casos per acabar d'avaluar... Per tan des d'aqui també, vull mostrar el meu agraïment a la Gemma.

Entrevista amb la Gemma, la psicopedagoga de l’EAP de l’INS on assistèixen RR (subjecte A) i JG (subjecte B).

1-      Realitzes als INS orientacions  formatives –laborals de forma planificada a la ESO i/o a BAT?
 Només ho fem segons la demanda d'aquells casos que l'Institut prioritza. Generalment es fa per a nois/noies amb nee .
És un aspecte, el de l'Orientació acadèmica i professional, que no és prou recollit encara pel EAPs , donat el volum de casos a atendre. Pel que sé aquest punt s'entoma més des del Dep. d'Orientació del propi Institut.
Seria un objectiu a treballar conjuntament entre Institut i EAP si existís el temps i l'espai .

2-      Tens algun pla elaborat  que vas seguint quan realitzes les orientacions formatives o bé, aquestes  orientacions estan en funció de cada demanda? Quins són els passos que realitzes?
S'acostuma a :
  • Recull d'informació  (per part del psicopedagog/a de l'Institut, del tutor/a, dels professionals de suport -USEE, vetlladors..- si s'escau) 
  • Entrevista amb l'alumne/a
  • Realitzar valoració psicopedagògica (valoració de capacitats -intel·lectuals, de competències a nivell  personal i formatiu.....etc)
  • Entrevista amb la família
  • Retorn al noi/a, pares i Institut. Aquest retorn inclou un acord de full de ruta , així com les orientacions que escaiguin, la derivació a serveis externs -si s'escau-, etc
  • En els casos que ja és atès per altres serveis es realitza coordinació amb aquests.
Aquesta podria ser una pauta general. Tot i així, existeixen casos que per l'especificitat d'aquests,  s'ajusta la intervenció i es realitza una priorització més personalitzada per tal de resultar efectius i oferir una resposta que doni solució a les necessitats existents.

3-      Les orientacions les realitzes a alumnes,  a pares o a professors?
Les orientacions han d'arribar als tres àmbits d'actuació, que són els que has anomenat.

4-      Els professorat del centre et demana assessorament per orientar? Si és que sí en què consisteix la teva devolució? Si és que no, com ho faries si et demanessin consell?
La pregunta és molt amplia i costa de respondre. El que si et diria  és que sempre s'ofereix assessorament i aquest varia segons si parlem de dificultats en l'aprenentatge, emocionals, psicològics, etc
Aquest però ha de ser consensuat, recollit  i contrastat pel docent que atén en primera línia a l'alumne/a...per tal que s'estableixi un canal d'entesa i col·laboració . Així podem anar incidint en el cas i anar realitzant els ajustos que siguin necessaris . Ja sabem, les coses no estan mai iguals, o van a pitjor o van a millor... iguals mai. Nosaltres hem de treballar per a què sempre anem a millor i avançant  . En aquest procés, s'ha de treballar amb tots i totes aquells que intervenen. I, molt important, el primer a interactuar és el noi/noia (ja que sense la seva "col·laboració", no aconseguirem res.)

5- Pots parlar del cas RR? Com et va arribar la demanda? Quins són els passos que vas realitzar?

Des del Departament d’Orientació , en concret el cap de departament, que és qui recull les demandes dels tutors i les prioritza, em va arribar el cas. El tutor i/o el psicopedagog dóna el full de demanda per que la família signi conforme està d’acord en que es faci la valoració.
Es demanava fer una valoració per tal de conèixer el nivell de competències que presentava. Existia la possibilitat de que la noia pogués accedir a cicles formatius amb un dictamen. La valoració que vaig realitzar va donar com a resultat un nivell de competències bastant just, però no tan com per poder elaborar un dictamen. És una noia molt treballada, que té molta autonomia, amb un CI (87) amb el test del factor G de CATTELL. És capaç de realitzar operacions sense calculadora, entén, tot i que li costa, problemes matemàtics que s’han de resoldre amb dues operacions. La seva lectura és poc fluida, però arriba a comprendre un text curt. Vaig realitzar la devolució de la demanda al psicopedagog i a la tutora que va ser qui va fer la petició.
Amb la tutora, vam comentar que RR presenta dificultats, però que amb una orientació i un bon traspàs d’informació cap al centre on realitzi els estudis pot continuar la seva formació. Sembla motivada per continuar estudiant, i això és important.
De fet a RR , tot i que va voler contribuir en la valoració, no li feia cap gràcia que se li elaborés un dictamen  
Sembla també,  que té bastant clar que vol continuar estudiar, i sobre el què també mostra tenir bastant clar cap on tirar. Li agrada el camp d’atenció sociosanitaria per a poder fer educació infantil.(arribar a aquí és una fita bastant alta si tenim en compta les seves capacitats)
Tot i amb això mostra altes aptituds com per exemple la perruqueria. La tutora que és qui la coneix des de tota la ESO, va estar d’acord amb els resultats.


Moltes gràcies per la teva atenció, i per  les respostes. Gràcies.
Espero haver-te donat resposta a alguns dels interrogants que planteges i, sinó, ja saps, en continuem parlant

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada